TREseminaret på Dovre

Sist uke var det tid for TREseminaret på Dovre. Det arrangeres hvert år, og håndverkere fra hele landet samles for å gå på kurs, høre foredrag og prate skit.
Jeg var så heldig at jeg fikk anledning til å være med på begge laftekursene. Fra mandag til søndag var jeg med og laftet under kurslærer Henning Olstad.

DSC00978

Greit med god plass til verktøy og lavvo.

Jeg kjørte med Birger Mikkelsen nedover, sjef for bygningsvern hos NNFA. Etter 16 timer kjøring var vi framme på Toftemo på Dovre, hvor satt vi opp lavvoen og fyrte i ovnen.

DSC00995

Hjerleid, Dovre.

Mandag startet første pulje med kurs, taktekking, tørrmuring og lafting. Vi ble møtt på Hjerleid av strålende sol og særs hjelpsomme ansatte. Hjerleid er en gammel håndverkskole, som nå gir muligheten til å gå VG2 smed, eller treskjæring. Elevene som går her har muligheten til å gå videre å ta fagbrev, og er ellers svært heldig plassert, midt i et stort og godt miljø innen tradisjonshåndverk. I tillegg til å holde TREseminaret hvert år, tilbyr skolen et drøss av kurs.

DSC04215

Langbue høvles til.

Selv har jeg vært på kurs i buemaking for et år siden. Her finner man også Bygningshistorisk Park, og næminger innen bygningsvern.

DSC01019

Barkelaft, med slepplaft etterhvert. Konsentrerte kursdeltagere!

DSC01017

Gapahuk, barkelaft.

DSC01014

Findalslaft, laftet i rundtømmer.

Etter en kort teoritime, hvor vi lærte nødvendige ord og utrykk, fikk vi velge hvilket bygg, og hvilken type laft vi ville arbeide med. Hvilken laftedialekt, om du vil. De fleste byggene var i barkelaft, som jeg og valgte. Dette er en god stil, grei å gjennomføre, med bra holdbarhet. Noen jobbet i 6″ kantet tømmer, et bygg var rundtømmer laftet med findalslaft, selv arbeidet jeg først med tømmer skåret til 8″, før jeg gikk over til et nybygg i 6″, med ferskere materiale. Det er mye artigere å arbeide i ferskt tømmer, enn å slite seg gjennom tørre kvister.

DSC01015

Per Willy med tradisjonell elhøvling.

Tømmeret ble rundet med bandkniv og elhøvel. Vi kunne telgd det for hånd i stedet for å bestille det ferdig sagd, men dette hadde tatt så mye tid at vi ikke ville rukket å få laftet.

Bila jeg fikk låne

Bila jeg fikk låne

Jeg fikk låne bile av Jostein Espelund, smidd av lærlingen Pål. Den brukte jeg på kinninger og finarbeid, mens mosefaret og mindre arbeid gjorde jeg med ei hultafors skogsøks jeg fikk på Fosen.

Mitt første laft

Mitt første laft

DSC01051

Gapahuk, barkelaft i 6″. I bakgrunnen Anton, den nye lærlingen til Steinar Moldal.

Bygget som jeg arbeidet på til slutt var en gapahuk. Første omfar er en annen type laft, ‘trøndersk kvarkenov’, tror jeg det het. Den låser av bygget med en svært tett laft, som er nødvendig da det bare er 3 vegger. Det første omfaret ble laftet av lærling i lafting Gudbrand. Etterpå arbeidet jeg med med en flink kar med navn Ivar. Det var svært behagelig å ikke være mer enn to mann på et bygg. Han arbeidet en del raskere enn meg, og jeg måtte stå på for å holde tritt. Etter 5 dager med lafting begynte jeg å få teken på oppmerking, og hogginga gikk uten for mye omtanke. Det ble fin flyt i arbeidet, og den siste stokken på kortveggen kom på med kun noen timer arbeid, og uten å se på notater.
Til sammenligning tok det første laftet over en dag å gjennomføre, og noen på kurset brukte hele 3 dager på en stokk. Ting tar veldig lang tid i begynnelsen, og flere kurs eller mye øving trengs før det går i en behagelig fart.

På fredag kom resten av folket, og TREseminaret startet for ordentlig. Til sammen var det vel over 100 håndverkere samlet. Elise kom for å være med på tægerbinding. Fletting av bjørkerøtter, svært tidkrevende arbeid. 3 dager kurs resulterte i en 10-15cm vid sirkel. Kurslæreren hadde med sitt imponerende arbeid til inspirasjon.
Ella og Lida kom langveisfra for å være med på smiing. Det ble produsert kroker, kruseduller og hoggjern.
Det var også sveipekurs, og kurs i treskomaking, med tilhørende flotte verktøy.

Uka ble avsluttet med festmiddag, før jeg og Birger avsluttet tidlig søndag for å kjøre nordover.

Treseminaret arrangeres i uke 17 hvert år på Hjerleid. Det koster 3-4000 for et kurs. Man får møtt masse spennende mennesker, og knyttet verdifulle kontakter.
Det anbefales på det sterkeste!

Leave a Reply

