Rana Speilbåt

Nå er det blitt helt lyst her! Sol ute og inne, hele døgnet. Med slikt vær passet det bra å få oppdraget med å skifte kjølbord  i en gammel klinkbygd speilbåt.

DSC01329
Vi kjørte båten inn i teltet vi har stående ved parkeringsplassen.  På venstresiden står den gamle dimensjonshøvelen vår, som vi tar i bruk når den i verkstedet går ad undas.

DSC01347

Det er flott å arbeide litt i fred og ro, bare avbrutt av sprengingen fra hæren like ved.
Båten i forgrunnen er Undøy, som ingen helt vil erkjenne eierskap til. I bakgrunnen kommunesenteret Årstein.

DSC01330

Bak i bildet står styrhuset til Einar 2, som Håvard har jobbet med i vinter.

Båten er bygd på Rana trebåtfabrikk; og man kan se det er en fabrikkbygd båt. Den er laget på maler, serieprodusert, og bandene er felt fort og enkelt. Sømmen er klinket med kobbersøm. Denne ble det produsert mange av, og funker helt flott til motorisert bruk.

DSC01333

Kjølbordet på babord side var sprukket langs midten. En stor sprekk som var fylt med farm, en svart gugge for å tette sprekker i trebåter.

DSC01335

Det er veldig greit å få ut bordet helt, i et stykke. Da må man være svært forsiktig med brekkjernet. Eieren hadde allerede kappet toppen av sømmen og roene med vinkelsliper, så det var bare å pirke roene av, og slå gjennom sømmen med en dor.

Søm er spikeren man bruker sammen med roa, den er noe tykkere enn båtspiker, siden den skal klinkes. Navnet kommer av at man brukte å sy båtbordene sammen før i tida, med f.eks tæger, bjørkerøtter.
Mot stevnen er bordet spikret fast, der må man være forsiktig og tålmodig for å få lirket ut spikrene uten å skade bordet over.

DSC01336

Jeg fant fram en plank til båtbord på 3/4″ tykkelse, og høvlet det ned til 12 mm. Så tvang jeg det gamle bordet ned og tegnet av formen. Deretter var det bare å kopiere det gamle bordet. Jeg høvlet alt slik som det skulle være, men lot skaringa være til jeg hadde prøvd det på.

Foto: Nils v. NNFA

Foto: Nils v. NNFA

Bordet passet det, så jeg høvlet skaringa og tømte et par liter kokende vann over for å få det mer føyelig. Jeg hadde allerede løftet båten 20 cm opp fra vogna. Bordet settes fast i front med tvinger og kiler, og presses inn med skorer; stokker som støter i mot bakken. For å ta av noe av presset fra skorene skoret jeg opp på motsatt side. Dette blir en noe ustødig arbeidsplass, men det duger til et så lite bord.

GUN_8011

Merk tvingene i framkant, skruene på midten, og skorene under.

Før jeg satt den inn tok jeg på tjære og to tråder med bomull. På disse båtene er det brukt bommullstråd i stedet for si i sua. Denne har det med å rote seg ut når man skal sette på plass bordet. Hvis det blir for ille er det lov å stifte den fast. Man må også være forsiktig å ikke snurre tråden rundt borret når man driller hull. Om man ikke har en navar da.

Hullene til sømmen bores fra det originale hullet. Eventuelle gliper tvinges inn ved å skru gjennom en skrue som sitter i en kryssfinérkloss.

DSC01341

Jeg fikk hjelp av den karen her til å klinke det sammen.

GUN_8014

Klinkeverktøy: En klinkhammer, mothold og tang. Motholdet er en gammel svensk thor-øks som er kappet og borret to hull i.

DSC01339

Tjops! Kobbersøm ser veldig fint ut.

GUN_8015

Skjeler jeg? Der er verktøykassa mi, foresten. (designet kopierte jeg fra Malte. (det var det første jeg gjorde på NNFA))

Edit:

Jeg fant jeg fant. Søker man på Rana Trebåtfabrikk kommer det ikke mye opp, men Båtmuseets Venner har et bilde av den siste båten som gikk ut av fabrikken i 1981. Dette må jeg nesten ha med:

Bilde: Båtmuseets Venner, facebook.

Bilde: Båtmuseets Venner, facebook.

SISTE TREBÅT PÅ “KLENKEN”
Da den siste trebåten forlot ”samlebåndet” på Rana Båtfabrikk AS i 1981 var det gått ikke mer enn om lag 25 år siden oppstarten. Håndverkerne ved fabrikken som i etterkrigsårene ble etablert i et glissent båtskøt nede i fjæra ved Hemnes Trevarefabrikk (på folkemunne kalt Brunfabrikken) hadde omsider klinka ferdig den aller siste trebåt ved fabrikken. En fabrikk som hadde vokst seg temmelig stor siden den spede begynnelse med noen få mann i et gammelt båtskøt i 1956.

Tre dyktige “båtsmeder” ved den siste serieproduserte trebåten på Rana Båtfabrikk AS. Fra venstre: Einar Solbakken, Kåre Leirvik og Johan Hilmar Leirvik.

-Båtmuseets Venner

Leave a Reply

